Tereza Syrová
Střední uměleckoprůmyslová škola hudebních nástrojů a nábytku
Obhajoba:
Proč jsem tuto hru vymyslela?
Chtěla jsem vytvořit smysluplnou a esteticky zajímavou hru, která v sobě spojuje dvě zásadní věci:
1. Rozvoj paměti a vnímání souvislostí.
2. Symboliku přírody – čtyři základní živly (oheň, voda, vzduch, země), které jsou staré jako lidstvo samo, ale v dnešní době mají znovu aktuální význam.
Hlavní myšlenka:
Chtěla jsem, aby si hráči uvědomili, jak se přírodní síly doplňují a ovlivňují, stejně jako si lidé pamatují a zpracovávají zkušenosti. Každý prvek má jiný charakter a sílu – a každý přináší do hry jiný druh výzvy.
Cíl hry:
Nejde jen o klasické pexeso – v každém tahu hráč objevuje nové živly, které mají své efekty. Hra tedy spojuje paměť, strategii a symboliku.
Materiál a forma:
Podmínkou byla volba měkké pěnové hmoty – chtěla jsem, aby hra byla:
* bezpečná a hapticky příjemná, vhodná i pro děti
* tichá a skladná, ideální i do škol nebo relaxačních koutků
* zároveň vizuálně přitažlivá, s organickými tvary připomínajícími přírodní motivy
Přínos:
Rozvíjí paměť, pozornost a rozhodování.
Vede k uvědomění, že každý živel má dvě strany – tvořivou i ničivou.
Podporuje symbolické myšlení, což u dětí i dospělých rozšiřuje kreativitu a empatii.




