Gabriela Ida Čániová
Střední uměleckoprůmyslová škola keramická a sklářská Karlovy Vary, příspěvková organizace
Téma: Tradiční japonské umění ikebana.
V ikebaně, stejně jako v mnoha dalších tradičních japonských uměních, hraje klíčovou roli symbolika ženského (jin) a mužského (jang) principu. Tyto dva protikladné, a přesto se vzájemně doplňující prvky se staly hlavním východiskem pro moji práci. V ikebaně nejsou jen estetickým prvkem, ale představují i filozofický základ, který ztělesňuje rovnováhu mezi jemností a silou, pasivitou a aktivitou, plynutím a stabilitou.
Výsledkem této práce jsou dvě porcelánové vázy – reprezentace ženského a mužského principu i ukázka promyšlené estetické harmonie. Od prvotních návrhů, které byly více popisné a zaměřené především na ženskou linii, jsem se postupně posunula k abstrahovanějším formám. Jejich tvarová koncepce je postavena na dynamickém dialogu mezi liniemi – jedna nádoba svým pohybem a proporcemi doplňuje druhou, čímž vzniká výrazný kontrast i vizuální jednota.



